Coach login

Hoe creëer je meer veiligheid in een relatie?

Je wil je natuurlijk veilig voelen. Op straat, in de auto, ’s avonds in een donker bos. Maar ondanks buurtpreventie, die solide Volvo of bewakingscamera’s voel je je soms nog onveilig. Dat komt doordat jouw gevoel van veiligheid niet alleen afhankelijk is van dit soort externe veiligheidsmaatregelen. Veiligheid gaat ook over geborgenheid, je thuis voelen bij iemand, je nestelen in iemands armen en voelen dat alles goed is.

Wat is emotionele veiligheid?

Emotionele veiligheid is de fundering voor een liefdevolle en gezonde relatie. Het gaat om het creëren van vertrouwen en het veilig genoeg voelen om open en kwetsbaar te zijn. Wanneer je je emotioneel veilig genoeg voelt, ben je zeker genoeg om je meest authentieke zelf te zijn. Dit beweegt twee kanten op: als jij je jezelf durft te laten zien, opent dat een deur om voor je partner hetzelfde te doen. Als twee mensen zich veilig voelen, creëert dat een veilige omgeving voor een liefdevollere connectie. 

Voordelen van een emotioneel veilige relatie

Een emotioneel veilige relatie heeft een hoop voordelen:

  • Je voelt je gewaardeerd
  • Je kan jezelf zijn zonder dat je veroordeeld wordt
  • Je kan je kwetsbaar opstellen zonder dat daar misbruik van wordt gemaakt
  • Je kan volledig jezelf zijn en je vrij voelen
  • Je voelt je gehoord, gezien en begrepen

Daarom hierbij wat tips om meer emotionele veiligheid te creëren in je relaties

1. Geef je grenzen aan en respecteer de grenzen van een ander

Het stellen van grenzen voelt soms als een wat egoïstische daad, maar dit is het zeker niet. Het is juist een liefdevol gebaar van jezelf naar een ander. Geef aan waar je grenzen liggen, niet enkel om ze te beschermen maar ook om een ander uit te nodigen zijn eigen grenzen aan te geven. Eenmaal een grens aangegeven is het belangrijk dat jij, en je partner, deze grenzen bewaken. Alleen zo kan je een veilige connectie aan gaan. 

2. Lichaamstaal is essentieel voor emotionele veiligheid.

Let op je non-verbale communicatie: je lippen op elkaar gedrukt, je ogen hard en je bent ook nog eens kort van stof. Reken er maar op dat de ander zich minder veilig bij je voelt. We zijn niet alleen maar verantwoordelijk voor de woorden die we spreken, maar ook voor de manier waarop we deze de wereld in slingeren. Het is best een goed idee om te oefenen met je non-verbalecommunicatie. Vraag jezelf eens af: wat communiceer ik nu met enkel mijn lichaamstaal? Creëer ik voor een ander daarmee een veilige sfeer? 

3. Herken onveilige momenten

Herken je de momenten waarop je je onveilig voelt in een relatie? Wat zijn daar de triggers voor? Of juist wanneer je je wél veilig voelde in een relatie. Bijvoorbeeld op een moment dat je een appje kreeg net voor een belangrijke presentatie, of als je precies op het juiste moment een kopje koffie aangeboden kreeg terwijl je het super druk had. Wat deed zo’n situatie met jou? Waardoor voelde je je veilig? Of: hoe kan een ander jou geruststellen? Hoe kan jij een ander helpen? Dit kan je vervolgens samen bespreken. Op deze manier werk je samen aan de veiligheid binnen je relatie.

4. Luister actief

Actief luisteren is een belangrijk onderdeel in het creëren van een veilige relatie. Mensen hebben het nodig om gehoord en begrepen te worden. Dus zet je eigen gedachtes even opzij, sluit je af voor afleiding en luister oprecht naar wat je gesprekspartner te zeggen heeft. Laat ook non-verbaal zien dat je luistert: glimlach, knik en zorg voor oogcontact. Dit geeft vertrouwen.

5. Probeer het veilige gevoel in jezelf te vinden

Een gevoel van innerlijke veiligheid en geborgenheid krijg je niet door je aan een ander mens vast te houden. Sterker nog, hoe harder je dat probeert, hoe onzekerder je je waarschijnlijk gaat voelen. Wees bewust van wat jij voelt, wat er gebeurt in jezelf. Als er gevoelens ontstaan van wantrouwen, onveiligheid en afwijzing, denk dan dat deze gevoelens vaak duiden op iets in jou. En bedenk daarbij vooral: het zijn mijn gevoelens, ik kan iets met deze gevoelens doen. Wat een kracht geeft dat!

6. Besef hoeveel invloed je reacties hebben op je partner.

Een ander ziet alleen je emoties aan de buitenkanten niet het verdedigingsmechanisme dat erachter zit. En besef ook: dat geldt ook voor jou, jij ziet ook alleen maar het verdedigingsmechanisme van de ander. Probeer je daarom ook te verplaatsen in de onderliggende gevoelens die mogelijk bij de ander spelen. Probeer jezelf daarom soms eens kwetsbaar op te stellen. Bedenk dat de ander ook maar een mens is en het beste wil voor de relatie.

Je hoofd of je hart

Veiligheid in een relatie: voelen waar de grenzen van de ander liggen, deze herkennen en hierop anticiperen. Daar is empathie en inlevingsvermogen voor nodig. Je hart openzetten in plaats van in je hoofd te blijven, met alle gedachtes over hoe iets zou moeten zijn. Emotionele veiligheid is een van de belangrijkste aspecten van een liefdevolle relatie.

Mocht je hulp nodig hebben bij het creëren van veilige relaties: Wij hebben meerdere experts die hierin ervaren zijn. Hier kan je je oriënteren en bekijken welke Meedenker het beste bij jou past. 

In de media

Klaar voor het gesprek dat je verder brengt?

Ik wil een goed gesprek