Coach login

Je burn-out de baas: voorkom of herstel van een burn-out

Jaarlijks ervaart 17% van de beroepsbevolking in Nederland burn-out klachten en symptomen. Dat komt neer op circa 1,3 miljoen mensen. Vooral onder vrouwelijke managers en young professionals neemt het aantal werknemers dat burn-out klachten ervaart toe. Maar wat is nu precies een burn-out, aan welke klachten herken je er één en hoe kom je uit een burn-out?

Wat is een burn-out?

Als je langdurig last hebt van stress en je lijf kan zich niet herstellen, dan kun je een burn-out krijgen. Je ‘reserves’ zijn dan op en je lichaam en geest zijn uitgeput. Je voelt je opgebrand en kunt vaak geen energie meer opbrengen voor ‘simpele’ dagelijkse taken zoals koken, boodschappen doen of zelfs je bed uit komen.

Een burn-out ontstaat vaak heel geleidelijk en er kunnen maanden en soms zelfs jaren stress aan vooraf gaan. Gemiddeld duurt het 8 maanden voordat je geen burn-out meer hebt, maar deze periode kan ook korter of langer zijn. Besef dat iedereen dit kan overkomen, ook jou.

Waar vaak gedacht wordt dat een burn-out altijd werk gerelateerd is, hoeft dit namelijk niet altijd zo te zijn. Ook problemen in de privésfeer kunnen zorgen voor stress. Denk aan schulden, relatieproblemen, overlijden van familie of weinig sociale contacten en steun uit de omgeving.

Hoe herken je een burn-out?

Er zijn diverse symptomen waaraan je een burn-out of een beginnende burn-out kunt herkennen. Het is belangrijk om deze symptomen te leren herkennen, zodat je op tijd actie kunt ondernemen. Symptomen die bij een burn-out horen:

  • Moeheid
  • Piekeren
  • Concentratieproblemen en/of vergeetachtigheid
  • Emotionele labiliteit; je bent dan bijvoorbeeld vaak ineens boos, verdrietig of onzeker
  • Prikkelbaarheid
  • Niet tegen drukte/herrie kunnen
  • Onrustig zijn en/of je gejaagd voelen
  • Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, maagpijn, spierpijn
  • Slaapproblemen
  • Laag zelfvertrouwen ontwikkeld

Herken jij je in 5 of meer van deze symptomen? Dan is het raadzaam om eens met een arts te praten. Alleen een arts kan een burn-out vaststellen.

Hoe kom je van een burn-out af?

Wij delen graag een aantal tips met jou om een burn-out te voorkomen of er vanaf te komen. Een coach kan een fijne stok achter de deur zijn om jouw burn-out de baas te worden. Een aantal gecertificeerde coaches van Jouw Meedenker zijn gespecialiseerd in stress & burn-out klachten.

Deze coaches vind je hier. 

Tip 1: Accepteer je burn-out en neem rust

De eerste stap naar het voorkomen van je burn-out of het genezen van jouw burn-out is accepteren dat je een burn-out hebt. Het is misschien lastig om toe te geven aan jezelf, maar ook aan de mensen om je heen. Het is niet zoals met een gebroken arm dat mensen aan je zien dat je een burn-out hebt. Leren accepteren dat je een burn-out hebt en op tijd je rust nemen is de eerste stap naar echt herstel.

Tip 2: Onderzoek wat stress oplevert

Een burn-out ontstaat na een langdurige periode van stress. Een belangrijke stap in het herstel en ook in het voorkomen van een terugval in een burn-out, is onderzoeken welke zaken jou stress opleverden en nu eventueel nog opleveren. Dit kan bijvoorbeeld je huidige functie zijn bij een werkgever waarbij je te veel verantwoordelijkheid hebt gekregen die zorgt voor stress, maar het kan bijvoorbeeld ook komen door een ongezonde relatie die onlangs verbroken is. Kijk kritisch naar jouw eigen leven en onderzoek waar jouw energielek zit. Vervolgens kan er gekeken worden wat er gedaan kan worden aan dit energielek zodat dit in de toekomst geen problemen meer oplevert.

Tip 3: Doe één ding tegelijkertijd

In plaats van dat je denkt dat je alles kunt en ook wilt doen om uit je burn-out te komen en te herstellen, ga je jezelf nu focussen op één ding tegelijkertijd. Die ene taak doe je voor de volle 100% en verder houd je jezelf nergens mee bezig.

Door één ding tegelijkertijd te doen, creëer je rust, voel je je tevreden en krijg je een goed gevoel over jezelf. En je voorkomt dat je allerlei half afgemaakte taken hebt die je weer een onrustig gevoel geven en je moe maken. Dit betekent dus ook nee leren zeggen en assertief zijn als anderen je om hulp vragen.

Tip 4: Breng structuur aan in je leven

Ga bewust aan de slag met het maken van een planning voor jezelf. Plan je agenda niet te vol en houd ruimte voor ontspanning, maar zorg er wel voor dat je een heldere dagindeling hebt vanaf het moment dat je wakker wordt totdat je gaat slapen.

Tip 5: Onderhoud je sociale contacten

Een burn-out kan ervoor zorgen dat je geen zin meer hebt om met anderen af te spreken en het liefst in bed of op de bank blijft liggen terwijl je de rest van de wereld buitensluit. Probeer die negatieve spiraal in elk geval te doorbreken en onderhoud contact met je familie, vrienden en je collega’s. Zij kunnen je afleiden van je sombere gedachten en praten kan ook nieuwe aanknopingspunten opleveren bij jouw herstel van jouw burn-out.

Tip 6: Luister naar jezelf

Een burn-out is er niet van de één op de andere dag. Dat is een langdurig proces geweest voordat je een burn-out kreeg. Je hebt de signalen van je lichaam stelselmatig genegeerd. Dit is het moment om goed naar jezelf te kijken en te leren luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Van hoofdpijn, vermoeidheid, gespannen zijn, tot prikkelbaarheid en desinteresse. Door naar jezelf te luisteren en regelmatig te ontspannen, herstel je niet alleen sneller van een burn-out, je voorkomt ook dat je in een tweede burn-out terecht komt.

Tip 7: Leef in het hier en nu

Piekeren kost energie en is onnodig. Je kunt over ontzettend veel dingen piekeren. Denk aan gedachtes over hoe lang jouw burn-out duurt, wat anderen ervan vinden en of je jouw baan wel blijft behouden. Probeer dit los te laten. Accepteer hoe de situatie nu is en werk aan jouw herstel van de burn-out. Dat staat voorop!

Een coach inschakelen voor het voorkomen of herstellen van een burn-out

Niemand zegt dat jij alles alleen moet doen. Je hoeft niet alleen te herstellen van jouw burn-out of alleen een aankomende burn-out te voorkomen. Een gecertificeerde coach kan jou helpen bij het hele proces om het te voorkomen of te herstellen van jouw burn-out.

Een aantal gecertificeerde coaches van Jouw Meedenker zijn gespecialiseerd in burn-out klachten. Wat ontzettend mooi hieraan is, is dat jij vanaf jouw bank in de woonkamer of aan de keukentafel het gesprek kan voeren met de coach die jij kiest en waar jij een klik mee hebt. Alle gesprekken vinden plaats via videobellen in een beschermde omgeving en je kunt dit doen met een laptop of mobiel.

Ben jij er klaar voor om jouw burn-out de baas te worden?

Plan een gesprek in met één van de gecertificeerde coaches van Jouw Meedenker. 

In de media

Klaar voor het gesprek dat je verder brengt?

Ik wil een goed gesprek