Coach login

Wil je minder emotioneel reageren? Dit is wat je kan doen.

Je kent het vast wel. Je reageert heel emotioneel of feller dan je eigenlijk zou willen op iemand. Hoe komt dat nou eigenlijk en wat kan je ertegen doen? Jouw Meedenker Paul schreef onderstaand artikel hierover.

Wil je minder emotioneel reageren? Dit is wat je kan doen.

Je kent het vast wel. Je reageert heel emotioneel of feller dan je eigenlijk zou willen op iemand. Hoe komt dat nou eigenlijk en wat kan je ertegen doen?

We hebben overal associaties mee en die associaties roepen soms prettige gevoelens op en soms vervelende of zelfs traumatische. Zo kan de lucht van parfum verliefde gevoelens in je naar boven halen, die je had bij je eerste jeugdliefde. Bepaalde muziek kan je ontroeren omdat je daardoor de pijn van het verlies van een overledene weer ervaart.

Ditzelfde mechanisme geldt voor woorden. Het woordje ‘moeten’ kan je in het heden nog steeds opstandig of zelfs boos maken, omdat dat woordje de oude woede en irritatie weer wakker maakt die je ervoer toen je ouders in jouw ogen bloed irritant, of zeer onredelijk, waren.

Deze logica gaat niet alleen op voor woorden, geuren of muziek, maar ook voor situaties. Als iemand je per ongeluk vergeet iets belangrijks te vertellen, zou je zwaar gekwetst kunnen reageren. Dat gekwetste gevoel ervaar je dan als ‘extra’ heftig omdat je bijvoorbeeld in je jeugd niet gehoord, gezien of geliefd werd.

Bij al deze voorbeelden gaat het op, dat de emoties die nu in je wakker worden gemaakt niets te maken hebben met wat een ander in het heden doet, niet doet of zegt, maar alles met wat jezelf in het verleden hebt meegemaakt.

Het bovenstaande kan betrekking hebben op het gedrag van de ander richting jou of dat van jou naar de ander. Omdat we van tevoren niet kunnen weten welke associaties iemand heeft bij bepaalde woorden, geuren, geluiden of gebeurtenissen, begeven we ons regelmatig op een ‘mijnenveld’.

Het bizarre is dat we de ander dan de schuld geven van onze heftige emoties, terwijl de oorzaak van die 'heftigheid' te maken heeft met wat we zelf in het verleden hebben meegemaakt en niets te maken heeft met de acties van de ander in het nu. Die ander is alleen maar de trigger en niet de oorzaak,

Pas als je dit mechanisme bij jezelf of de ander erkent en herkent, kan je ervoor zorgen dat het e.e.a. niet meer escaleert.  

Geschreven door: Jouw Meedenker Paul. Wil je meer weten hoe dit voor jou kan werken. Boek hier een gesprek.

 

 

In de media

Klaar voor het gesprek dat je verder brengt?

Ik wil een goed gesprek